Heemkundekring "Felix Walter" Langenboom

Welkom op de site van Heemkundekring "Felix Walter"
uit Langenboom.

Langenboom ligt in het noordoosten van Noord Brabant en heeft ongeveer 2200 inwoners. Het behoort sinds 1942 bij de gemeente Mill en Sint Hubert.
Daarvoor behoorde het bij de gemeente Escharen.

Heemkundekring Felix Walter is opgericht in 1975 na de herdenking van het feit dat 50 jaar daarvoor, op 10 augustus 1925, een wervelstorm het dorp teisterde. Als herinnering aan deze storm is in 1985 naast de kerk een monument opgericht: een doolhof bestaande uit vier beukenhagen die in elkaar draaien in de vorm van een tornado.
De vereniging is vernoemd naar de stichter van het dorp, de priester Felix Walter,
die rentmeester was op het landgoed Tongelaar en in 1852 een boerderij met landerijen in het gehuchtje Langenboom schonk aan de Dominicanen, die daar een klooster in stichtten.
Hierboven een tekening van dit klooster in 1864.
Het dorp groeide rondom dit klooster.

De naam Langenboom dateert al van veel vroegere datum.
Voor het eerst wordt de naam genoemd in een akte uit 1525.

We hebben weer een aantal groepsfoto´s van de VGLO-school geplaatst. Nu missen we bij sommige foto´s nog namen. Wie kan ons daarbij helpen?
Ook bij "Voetbalclub SES" zijn opnieuw enkele oude elftalfoto´s geplaatst, terwijl bij "Achternamen" weer familiefoto´s zijn bijgekomen.
Ook zijn er een aantal foto´s bijgekomen bij De Rakkers
(Met dank aan Toos v.d. Kamp-Wijdeven)

-----------------------------

Op maandag 26 november jl.2018 hebben ong. 90 toehoorders genoten van de zeer boeiende lezing van Jan Nillesen over Langenboom en de Peel.

Op 16 mei jl.2017 brachten 7 Dominicaner paters met een medebewoonster van het klooster in Huissen een bezoek aan de kerk en het klooster in Langenboom. De 2e van links is Gerrit Braks, afkomstig uit de Langstraat in Langenboom.
Hij is nu prior van het klooster.

Op een aantal pagina's ziet u onderaan het logo van onze heemkundekring. Indien u hierop "klikt" komt u weer bovenaan bij het begin van de betreffende pagina.